O comité cre que o estatuto “non é a panacea” e fica á expectativa do fondo que suplirá a interrompibilidade

Os sindicatos lamentan que o documento non recolle "ningunha das alegacións" que presentaron; o Goberno creará un mecanismo que asumirá parte dos gastos fixos do recibo da luz

O presidente do comité de empresa de Alcoa San Cibrao, José Antonio Zan. EP/GC/CARLOS CASTRO

O comité de empresa de Alcoa en Cervo amosouse á expectativa trala aprobación do estatuto das empresas electrointensivas, que, avisa, non será “a panacea”. O seu presidente, José Antonio Zan, espera “a ver que fortaleza” se dá ás axudas no fondo para a sostibilidade cuxa tramitación acordou este martes tamén o Goberno.

Ademais, Zan lamenta que o estatuto electrointensivo, que chega case dous anos despois de que se iniciasen os traballos para o seu desenvolvemento e tras ser unha reclamación permanente da gran industria electrointensiva para abaratar o prezo da enerxía, non incorpora “ningunha das alegacións” que trasladaron os sindicatos.

Por iso apela a “ver ben o contido” do novo fondo, que substitúe ao sistema de poxas de interrompibilidade, para ver “que fortaleza” aporta en axuda a fábricas como a de Alcoa na Mariña.

A Xunta de Galicia ou o Principado de Asturias amosáronse tamén críticas co documento, ao sinalar que chega “tarde” e “sen consenso”, segundo a valoración do Goberno autonómico galego, e que é “insuficiente“, segundo o Executivo que dirixe Adrián Barbón.

NOVO FONDO

En concreto, o Goberno creará un fondo que financiará os custos asociados ao rexime retributivo específico das renovables, coxeración e residuos (Recore), eminentemente fixos, que deixarán así de formar parte do recibo da luz, e que será custeado polas achegas de todas as empresas suministradoras de enerxía (comercializadoras de electricidade, gasistas e petroleiras), co obxectivo de rebaixar a factura doméstica polo menos un 13% en cinco anos grazas á disminución dos cargos.

O Consello de Ministros acordou este martes iniciar a tramitación urxente do anteproxecto de Lei para a creación deste denominado Fondo Nacional para a Sostenibilidad do Sistema Eléctrico (FNSSE).

O Ministerio indicou que a creación deste mecanismo ten o triplo obxectivo de “evitar subidas no prezo da electricidade, dar sinais claros de electrificación da economía e aportar a certeza, sostibilidade e equilibrio ao sistema que permitir a mobilización dos investimentos necesarios nos próximos anos”.

ABARATAMENTO DO 13% DA TARIFA ELÉCTRICA DOMÉSTICA

En concreto, o fondo asumirá os custos asociados ao rexime Recore, que ascenden a uns 6.600 millóns de euros ao ano e serán así sacados do recibo da luz que aboan directamente os consumidores, tanto fogares como empresas. En concreto, este custo supón aproximadamente o 16% do recibo eléctrico doméstico.

O mecanismo será financiado coas achegas de todas as empresas suministradoras de enerxía e poderá rebaixar a factura eléctrica doméstica polo menos ese 13% en cinco anos grazas á disminución dos cargos, segundo estimacións do gabinete dirixido por Teresa Ribera.

Deste xeito, e ao contrario que no sistema actual, no que a achega recae directamente sobre os consumidores finais, os suxeitos obrigados ao financiamento deste mecanismo serán os comercializadores de todos os sectores enerxéticos (as empresas comercializadoras de gas natural e electricidade, os operadores de produtos petrolíferos por xunto, os operadores de gases licuados de petróleo por xunto e os consumidores directos dos produtos anteriores), que contribuirán ao fondo en función das súas vendas.

Coa foto fixa actualmente existente baseada nos volumes de venda, o sector que máis debería contribuír a este fondo sería o petroleiro, co 43% (uns 3.000 millóns de euros); seguido do eléctrico, co 31% (algo máis de 2.000 millóns de euros), e o gasista, co 25% (uns 1.700 millóns de euros). No entanto, fontes do Ministerio subliñaron que non se debe facer unha análise en foto fixa, xa que o que se busca é “dar sinais e os sectores van responder a sinais”.

NORMATIVA XURIDICAMENTE “MOI SÓLIDA” FRONTE Á LITIXIOSIDADE DO SECTOR

As mesmas fontes deron “por descontada” a litixiosidade por parte das empresas ao fondo, como ocorre no sector con gran parte dos seus cambios regulatorios, aínda que consideraron que esta normativa é xuridicamente “moi sólida”.

Neste sentido, deixaron claro que se trata dunha prestación non tributaria, “polo que non se trata dunha medida fiscal” e engadiron que no caso dos mercados que están regulados, por exemplo o PVPC (tarifa regulada) na electricidade, será necesario levar a cabo “unha adaptación” nos seus prezos para incorporar este custo.

Así mesmo, nutrirase da recaudación de tributos regulados na Lei 15/2012 e dos ingresos procedentes de poxas de CO2. Ademais, poderá complementarse con recursos provintes dos fondos comunitarios e doutras partidas consignadas nos Orzamentos Xerais do Estado (PGE).

No entanto, para garantir a equidade e a redistribución, existirán exencións e compensacións para aqueles sectores con menor capacidade de adaptación e resposta ao novo sistema.

Entre estas exencións figuran o consumo eléctrico para almacenamento, o gasóleo agrícola, o gas natural para coxeración e xeración eléctrica, o queroseno para aviación, o gasóleo para navegación e pesca (excepto embarcacións de recreo), así como a porcentaxe de mesturas de bios en combustibles e de gases renovables no gas natural.

Nas bonificacións polos posibles custos indirectos que puidesen derivarse sobre os consumidores figuran o gasóleo de usos profesionais e a industria electrointensiva ou a consumidora de gas natural pertencentes a sectores en risco de ‘fuga de carbono’.

CINCO ANOS ATA A SÚA IMPLANTACIÓN TOTAL

O fondo, que estará xestionado polo Instituto para a Diversificación e o Aforro da Enerxía (IDAE), será un novo ingreso do sistema eléctrico que substituirá gradualmente, nun período de cinco anos, os cargos fixos do sistema eléctrico do RECORE incluídos actualmente nas peaxes de acceso da factura eléctrica.

Así, o texto prevé un calendario de cinco anos ata a implantación total do FNSSE, o que permitirá que a aplicación do novo marco se faga de xeito gradual e lineal para facilitar a adaptación de todos os actores implicados.

En concreto, o obxectivo é que ese trasvase do importe da retribución ás renovables sexa proporcional, sendo o primeiro ano do 20%, para o segundo alcanzar o 40% e o terceiro o 60%, ata alcanzar o 100% ao quinto exercicio.

Igualmente, o Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia poñerá a disposición dos axentes instrumentos públicos de apoio nos próximos tres anos para acompañalos nesta transición. Así mesmo, a implantación gradual permitirá aos consumidores adecuar as súas pautas de consumo á nova situación.

A vicepresidenta e ministra para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico, Teresa Ribera, destacou que este anteproxecto de Lei é “unha proposta fundamental para conseguir dar os sinais adecuados a consumidores e investidores, sinais acordes coa descarbonización e a transición enerxética necesaria, dando cabida á estabilidade e fiabilidade aos actores do sistema eléctrico”.

CAMBIA O MODELO DO PP

Deste xeito, o Goberno dá un envorco ao deseño actual do sistema enerxético, creado en 2012 polo Executivo do PP para conter o déficit de tarifa entón existente e suscitado nun contexto de prezos da electricidade altos, un ‘mix’ de xeración con forte presenza de tecnoloxías fósiles e emisoras e unha demanda crecente para adaptalo aos obxectivos de descarbonización e a situación actual.

Este novo escenario, cun descenso da demanda debido ao papel central da eficiencia enerxética, un escenario de prezos cada vez máis baixos pola maior penetración de renovables e a saída do carbón do ‘mix’, xeran unha menor recadación, poñendo en risco o equilibrio económico e financeiro do sistema eléctrico.

OS SINDICATOS ASEGURAN QUE ALCOA AFORROU “600.000 EUROS” AO NON REABRIR O COMEDOR

Por outra banda, os sindicatos acusan a Alcoa de “roubar” o servizo do comedor, tanto dos traballadores do complexo industrial como das contratistas, ao mantelo pechado “sen xustificación ningunha, como demostra o feito de que os restaurantes da zona levan funcionando sen problemas desde a desescalada adaptándose ás condicións de seguridade necesarias”. A CIG estima o “aforro” da multinacional en 600.000 euros.

“Todas as mentiras que estivo contando a empresa quedan espidas cando en plena segunda onda agora di que o reabre porque comezamos coa xornada partida. Queda claro que nos enganaron e timaron co comedor”, indicou Zan.

RESPOSTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here