A sección de ensino de Comisiones Obreras (CC OO) de Asturias elaborou un informe sobre o ensino do asturiano e o galego-asturiano no que conclúe, entre outros aspectos, que é necesario “mellorar a promoción do estudo do asturiano” para revertir a tendencia á baixa do alumnado nas diferentes etapas educativas, en descenso a última década.
O secretario xeral do sindicato de ensino de CCOO de Asturias, Borja Llorente Álvarez, e a secretaria de Llingua Asturiana e Galego-asturiano, Marta Mori, ofreceron en rolda de prensa os detalles do informe, que ve “evidente” que “a opcionalidade entre Llingua Asturiana e Cultura Asturiana establecida no curso 2014-2015 non favoreceu a elección da primeira área”.
Consideran por iso que “resulta urxente” estender o estudo a todos os centros concertados e privados de Asturias. “Hai que impartir o asturiano en todos os centros educativos, tamén na concertada e a privada, porque parece que estraña que ningún estudante queira asturiano nestes centros”, agregou Mori.
O informe reflicte ademais que a Administración “ten unha responsabilidade clara neste sentido”, na medida en que “ten o deber de facer cumprir a Lei de Uso de 1998, que garante a aprendizaxe do asturiano en todos os niveis do sistema educativo”. En canto ao alumnado de Primaria, descendeu un 14,55% desde 2007 o número de alumnos que optan por Asturiano. No galego de Asturias, a proporción de escolares que optan por estudalo nos centros nos que se imparte é do 43,25%.
Consideran desde CCOO que é necesario “mellorar a promoción e emendar as deficiencias existentes” como a ausencia de libros de texto, dicionarios escolares ou material complementario.
ELIXIR ENTRE A LINGUA PROPIA E UNHA SEGUNDA FORÁNEA
No ensino secundario, os datos revelan que o alumnado que opta por estudar asturiano ascende aos 3.742 alumnos en todo o Principado, o que implica un 11,66% do total e un descenso do 8% respecto ao curso 2007-2008. Isto débese, segundo apuntou Marta Mori, a “un mal deseño da organización dos ensinos”. En Secundaria, agregou, “confúndese voluntariedade con optatividade”. Así, os alumnos “non elixen realmente si queren ou non” estudar asturiano, senón que se atopan coa obrigación de escoller entre este idioma, unha segunda lingua estranxeira e optativas determinadas polos centros.
Desde CCOO consideran que os alumnos “non deberan ter que escoller entre a llingua asturiana, que é un dereito, e aprender unha segunda lingua estranxeira“. “O estudante que opta polo asturiano renunciando a unha segunda lingua é vítima de discriminación“, agregou Mori.
Para mellorar os niveis de escolarización en Asturiano en Secundaria e Bacharelato –nesta última etapa o número de estudantes é do 4% do total-, o sindicato suscita buscar unha “solución inclusiva” como a de Primaria, onde o alumnado debe escoller entre asturiano ou cultura asturiana.
PROFESORADO “CONDENADO” Á PRECARIEDADE
No que se refire á situación do profesorado de asturiano, Llorente sinalou que está “condenado” pola Administración rexional e a estatal á “temporalidade” e a “precariedade“, xa que “non poden ser funcionarios” e encadenan contratos temporais con baixas retribucións debido tamén aos seus contratos de media xornada.
Para o sindicato sería necesaria a creación da especialidade de asturiano mediante a modificación do Real Decreto que regula os ensinos. A iso sumar que faltan profesores desta especialidade. Así, actualmente hai nove prazas sen cubrir, sobre todo en centros educativos do oriente e occidente asturianos.
O informe presentado este mércores recolle, ademais do estado do profesorado e o ensino de Asturiano, unha serie de recomendacións e propostas de mellora para favorecer o estudo desta asignatura, todas elas sen ter que facer oficial o asturiano no Principado. Aínda que a oficialidade do asturiano xeraría a especialidade docente “automaticamente”, o sindicato considera que coa modificación do Real Decreto de especialidades “pódese conseguir” mellorar a situación da asignatura.
IMPLANTAR OS IDIOMAS EN TODAS AS ETAPAS E CENTROS
Mori defendeu así a creación das especialidades docentes de Llingua Asturiana e Galego-Asturiano; implantar o ensino de ambas asignaturas a todas as etapas e centros educativos; o fomento dos estudos universitarios de lingua asturiana; a organización de cursos de capacitación para os mestres; a recuperación do horario lectivo en Bacharelato; a ampliación da formación permanente do profesorado; a ampliación do plan experimental de bilingüismo; a promoción do asturiano e o galego asturiano nos centros educativos; a publicación de recursos didácticos; e a certificación do coñecemento do Galego-Asturiano.