-Cando nace A Rebolaxe e cales foron os motivos detrás da súa aparición?
A Rebolaxe nace hai sobre dez anos. Comezamos con aulas para xente con interese na música tradicional. Daquela non había onde dar ese tipo de ensinanza en San Cibrao. O grupo Mistura, onde comezara eu de pequeno, parara a súa actividade. Iniciamos unhas aulas particulares enfocadas á xente adulta con interese na música tradicional e logo fomos xuntando un número máis elevado de persoas. A idea era pasalo ben, gozar e facer música. Comezamos coa gaita, logo seguimos cos instrumentos de percusión de todo tipo e logo a cantar.
-Falas de xente adulta, non hai xente nova, adolescentes?
Tivemos algún adolescente mais normalmente a nosa actividade enfócase en xente adulta. Si que vén algún adolescente, normalmente algún fillo ou filla das persoas de Rebolaxe. O groso da idade das persoas que están dentro é a partir de trinta normalmente.
-Cal cres que é a motivación destas persoas para achegarse á asociación e aprenderen a tocar e cantar música tradicional?
En moitos dos casos comentan que é por non poder facelo antes, por traballo e por outras cuestións, pois agora anímanse a facelo. Eu dou aulas en diversas asociacións e escolas de música, vexo que esta xente maior si que o toma con maior interese, teñen moitas gañas despois da imposibilidade de tocar por cuestións laborais e tamén hai quen retoma despois de anos sen tocar ou cantar polas mesmas cuestións, traballo, familia, etc.
A idea era pasalo ben, gozar e facer música. Comezamos coa gaita, logo seguimos cos instrumentos de percusión de todo tipo e logo a cantar
-Sentides que sodes herdeiros dalgunha outra asociación ou grupo ou queredes marcar un camiño propio?
Neste caso é un camiño distinto. En San Cibrao, Mistura, a comezos dos 80 estaba enfocado doutra maneira, gaita e baile. O noso máis ben é de canto de taberna, de tocar pezas cantadas, incorporar as letras ás músicas coas gaitas, cousa que non se facía antes neste concello.
-Sobre os cantos de taberna, fixestes unha recollida dos mesmos ou son temas xa coñecidos polo público?
Algunhas son recollidas, outras son pezas de pandeireteiras arranxadas e outras son de diversos ámbitos da tradición. Agora xa hai grupos enfocados en crear un repertorio enfocados a este tipo de agrupacións como Treixadura, As Malvelas, grupos que adaptan o canto con instrumento. Nós temos un repertorio así, moi combinado, dese tipo como adaptacións propias ou de grupos máis coñecidos.
Moita xente empeza a tocar con nós porque non puideron facelo antes, por traballo e por outras cuestións, pois agora anímanse a facelo.
-Tedes participado en festivais de música tradicional?
Si temos participado, un dos últimos foi en León. Con todo, a xente goza máis cos cantos de taberna que agora mesmo teñen unha grande acollida, mesmo temos foliadas con estes cantos de taberna.
-Tedes local propio para os vosos ensaios?
Non, mais o Concello cédenos un espazo para os nosos ensaios na casa da Cultura.
-Dentro das vosas actividades, cal cres que é a máis atractiva para a xente que participa na Rebolaxe?
Tocar todos xuntos, é o que máis gustan. Cando están separados por grupos gozan, mais o atractivo é tocar en grupo.
-Os e as participantes aportan algunha cota para soster a asociación?
Si, a asociación cubre as aulas do profesorado cunha cota mensual por cada alumno, como en case todas as asociacións.
-O Concello, á parte do local, ten feito algunha outra aportación?
O Concello axúdanos cando facemos eventos, sobre todo o Nordestía, que é a grande celebración que facemos nós. Consiste en cantos de taberna en San Cibrao, organizamos unha comida popular que en 2019 xuntou case 300 persoas e logo demos concertos de grupos destacados no ámbito tradicional e folck. Para todo isto, o Concello axúdanos con carpas, equipos de son e sobre todo prestando o local e na celebración de eventos.
-De onde vén o nome “A Rebolaxe”?
Foi idea dun dos membros máis antigos da asociación. Isto vén de cando comezamos, cando viña xente de diversos lugares, Viveiro, Cervo e outros sitios. San Cibrao é un lugar onde dá moito o vento, e a rebolaxe é cando o vento vén de moitas partes, sopra por todas partes. Así pois, como viña xente de diversos lugares, era unha “rebolaxe” de persoas.